Buscar neste blog

mércores, 30 de marzo de 2016

O Noroeste zumega 'Palabras Malditas'


Palabras malditas é un texto de Eduardo Alonso que cobra vida nesta peza de Teatro do Noroeste dirixida por el mesmo. Estreada a comezos deste ano, amósanos os dramas entrecruzados de tres personaxes que arrastran as feridas da guerra e tratan de superar a dureza dos anos posteriores. Vemos como a vida de cada un deles afecta en maior ou menor medida aos demais, e como pouco a pouco se van amoldando uns aos outros. As súas historias poderían simplemente coincidir nese momento nese lugar, nesa pousada que rexenta unha das protagonistas. Porén, xa sexa pola necesidade de ler e escribir cartas a un fillo, de recitar e escoitar poemas inéditos, de dar e recibir cariño e comprensión, ao final temos unha historia común de tres vidas entrelazadas. De feito, a pesar de que fundamentalmente na trama principal son Clara (Sara Casasnovas) e Vicente (Miquel Ínsua) os que forman unha única fábula en si, é unha decisión de Ermitas (Luma Gómez) a que provoca que teña lugar un punto de inflexión na historia dos primeiros. E vaia punto.

O cuarto do profesor Vicente é testemuña de todo o que os personaxes compartiron durante aquela época que recorda Clara de maior na súa única entrevista (facendo aquí un paréntese, sempre me chama a atención para ben iso de xogar coa tea traslúcida para separar escena recordada e escena que recorda). As proxeccións neboentas e escuras, reflexo non so da típica metereoloxía desta terra, senón tamén do periodo tebroso que se está a atravesar, colaboran na formación desa atmosfera revolta dentro da aparentemente cómoda e tranquila habitación. Recordan que por aí, ao axexo, anda ese dragón durmido entre as sombras, que en calquera momento pode cambiar drasticamente o desenvolvemento dos personaxes. Doutra banda, aínda que o feito de introducir música en directo adoita ser un punto a favor, penso que nesta peza non é o caso. Isto non implica que sexa un punto negativo, senón que non atopei ese recurso o suficientemente ben aproveitado, pois unicamente vemos de cando en cando unha luz nunha esquina que nos fai entender que alí hai alguén a tocar o piano nese momento. Deste xeito, desvíase a atención da acción para centrarse nun punto no que realmente non chegamos a ver case nada especialmente relevante.

A peza é un drama, unha mostra de aquilo que se perseguiu durante os anos posteriores á Guerra Civil. Principalmente, vémolo a través dos dous hóspedes da pousada. Clara, unha prostituta en tempos difíciles que chega a sufrir unha forte agresión. Especialmente dura é a escena na que ela chega á habitación de Vicente, ferida tanto física como psicolóxicamente, e comeza a contarlle o que lle pasara. Arrebatos de loucura. Puta, non mereces vivir, e outras palabras tremendas.Vicente, un profesor cuxa paixón é a poesía e que debe agocharse e separarse desa persoa especial porque non eran bos tempos para amar a xente do mesmo sexo. As súas boas intencións ao manterlle viva a esperanza a Ermitas respecto ao estado do seu fillo serán as mesmas que ao final o levarán a que o atopen. Facer que o fillo de Ermitas siga vivo no corazón da nai custarálle a vida ao propio Vicente.

Clara e Vicente por separado serían coma dúas almas en pena, cuxas vidas resultan francamente complicadas coma as de tanta xente nesa época e, por extensión, en calquera outra. Porén, coñecérense e xuntárense axúdalles a mitigar esa dor. Resulta fermoso ver que a través dos poemas, xa sexan propios ou de célebres autores, a súa relación vaise afianzando e as súas vidas van cobrando sentido e novos rumbos. Personaxes tan dispares que atopan no outro ese refuxio que, ao mellor sen saber, andaban a buscar. Hai moito máis ca dramas neses personaxes, hai inquietudes, hai sentimentos atopados, hai amor. Hai vida. Os poemas pasan de ser vías de escape de vidas complicadas a ser a propia vida nun contexto desalmado; os poemas son folerpas arrincadas da vida, ou vida en si.

Se me teño que quedar con algo desta peza, sería con esa relación que se forma entre Clara e Vicente, e que perdura cando el xa non está. Esa confianza e confidencias, eses innumerables cafés que de seguro tamén tomarían en escenas eliminadas, ese sentirse en casa vivindo nunha pousada sen familiares ou amigos nun periodo tan difícil. Viven un no outro. E cando ambos deixen de vivir, aínda quedará a poesía. Aínda quedarán todas esas maletas zumegando palabras malditas.

E é que existen versos que resultan difíciles de esquecer.

Dende a fiestra vexo, amiga, como marchas...

Ningún comentario:

Publicar un comentario